Räddningstjänsten styrs av en politisk direktion. Direktionen beslutar om budget, mål och inriktning av verksamheten samt principiella myndighetsärenden. Under direktionen är förbundschefen ansvarig som verkställande tjänsteman.
Värends Räddningstjänsts direktion består av sex ordinarie ledamöter och sex ersättare. Ledamöterna som kommer från Växjö respektive Alvesta kommun sitter också i kommunernas fullmäktige. Ordförande i direktionen kommer från Växjö kommun.
Ordförande
irene.bladh@vaxjo.se
Vice ordförande
torbjorn.svensson@vaxjo.se
ann-christin.eriksson@vaxjo.se
Direktionen sammanträder regelbundet. Om inget annat meddelas, hålls ordinarie möten med direktionen på brandstationen i Växjö med start kl. 13:30. Sammanträdesprotokoll publiceras i dokumentcenter, se länk nedan.
17-18 januari (introduktionsinternat för ny direktion, konstituerande direktionssammanträde)
21 februari (presidiet träffas 11 februari)
26 mars (presidiet träffas 18 mars)
25 april (presidiet träffas 15 april)
13 juni (presidiet träffas 3 juni)
12 september (presidiet träffas 2 september)
17 oktober (presidiet träffas 7 okt)
21 november, beslut om budget och verksamhetsplan 2020, (presidiet träffas 11 november)
Alla medborgare som är folkbokförda i Växjö eller Alvesta kommuner har rätt att lämna medborgarförslag till respektive kommunfullmäktige.
Det finns också möjlighet att överklaga kommunala beslut.
Har du en fråga eller åsikt kan du höra av dig direkt, med post, telefon eller e-post, till direktionen. Det är också möjligt att som medborgare ta direktkontakt med enskilda politiker för att diskutera. Politikern har sedan möjlighet att ta upp frågan i direktionen.
Ordförande förbundsdirektionen